Verkeersveiligheid in de wijk Uilennest

De wijk Uilennest ligt stevig ingesnoerd door twee van de drukste doorgaande Haagse stadswegen: de Van Alkemadelaan en de Benoordenhoutseweg. Kan je dan nog veilig te voet of op de fiets boodschappen doen op het Hoytemaplein of naar het treinstation gaan? Uilennest wordt bovendien veel bezocht vanwege park Clingendael en de Japanse tuin, vaak ook met kinderen. Kan je er veilig te voet en op de fiets komen zonder voor je sokken te worden gereden? En gaat het stadsbestuur fietsverkeer nu werkelijk wat meer ruimte gunnen, zoals al vele jaren in beleidsnota's wordt aangekondigd? Hier staat de geloofwaardigheid van ons gemeentebestuur stevig op het spel.    

De Van Alkemadelaan oversteken bij de Breitnerlaan is als het Wilde Westen. Voor de veiligheid van de fietsers en voetgangers is daar niets gedaan. Dat de Van Alkemadelaan een doorgaande weg is en dat binnen 500 meter al een zebrapad ligt is geen geldige reden om niets te doen. Op de Van Alkemadelaan is recent een bewonersgroep opgestaan met de inzet om het verkeer op de Van Alkemadelaan aangepakt te krijgen. Het aanleggen van een zebrapad is het minste wat gedaan kan worden. Die mensen verdienen volle steun. Inperken van het autoverkeer is dringend nodig. Een stad dient in de eerste plaats om te wonen en niet om een overvloed aan autoverkeer ruim baan te geven.

En als dit nou eens het enige knelpunt voor de wijk zou zijn... Gaat u vooral ook eens kijken bij de kruising Laan van Clingendael en Benoordenhoutseweg. Daar ligt de Laan van Clingendael in het verlengde van de oprijlaan van Park Clingendael om vervolgens - bijna - dood te lopen op de Benoordenhoutseweg. Of toch, je kan wel degelijk naar de overkant. Zelfs ligt er een zebrapad en staan daar verkeerslichten. Want aan de andere kant ligt een oud bruggetje richting Haagse Bos. Dat ziet er reuze uitnodigend uit ! Er passeren dan ook dagelijks veel meer voetgangers en fietsers dan je op eerste gezicht zou vermoeden. Maar, er zijn ook dranghekken geplaatst. Want je ziet direct: een rotplek om over te steken. Ook omdat vrijwel geen auto zich aan de geldende maximum snelheid van 50 kilometer per uur houdt. Kan hier eenvoudig een verbetering gemaakt worden? Natuurlijk kan dat. Maak om te beginnen de oversteekplaats veel breder en beter zichtbaar op het wegdek en in de weginrichting. Stadsbestuur hoort te zorgen voor goed, gezond en veilig wonen, en niet om een paar ongeduldige mensen een paar minuten sneller thuis te laten komen.

Deze twee 'oversteekplaatsen' zijn de belangrijkste ontsluitingsroutes voor fietsers en voetgangers richting stad en station. Oversteken op eigen risico! Elke dag opnieuw de ervaring van een 'wild-oversteekplaats'. In beide gevallen kan zonder grote ingrepen de situatie mooi worden verbeterd.

Onze stadsdeeldirecteur mevrouw Lootsma heeft afgelopen jaar op de ALV van onze wijkvereniging voorgesteld om in gesprek te gaan over verkeersknelpunten in de wijk. Het stadsbestuur staat stevig in het krijt bij de wijk Uilennest na het opheffen van de buslijn 30. Zij is daarom ongetwijfeld zeer betrokken bij de verkeersknelpunten in onze wijk. Niets doen is geen optie.

Verkeersveiligheid in de wijk Uilennest

De wijk Uilennest ligt stevig ingesnoerd door twee van de drukste doorgaande Haagse stadswegen: de Van Alkemadelaan en de Benoordenhoutseweg. Kan je dan nog veilig te voet of op de fiets boodschappen doen op het Hoytemaplein of naar het treinstation gaan? Uilennest wordt bovendien veel bezocht vanwege park Clingendael en de Japanse tuin, vaak ook met kinderen. Kan je er veilig te voet en op de fiets komen zonder voor je sokken te worden gereden? En gaat het stadsbestuur fietsverkeer nu werkelijk wat meer ruimte gunnen, zoals al vele jaren in beleidsnota's wordt aangekondigd? Hier staat de geloofwaardigheid van ons gemeentebestuur stevig op het spel.    

De Van Alkemadelaan oversteken bij de Breitnerlaan is als het Wilde Westen. Voor de veiligheid van de fietsers en voetgangers is daar niets gedaan. Dat de Van Alkemadelaan een doorgaande weg is en dat binnen 500 meter al een zebrapad ligt is geen geldige reden om niets te doen. Op de Van Alkemadelaan is recent een bewonersgroep opgestaan met de inzet om het verkeer op de Van Alkemadelaan aangepakt te krijgen. Het aanleggen van een zebrapad is het minste wat gedaan kan worden. Die mensen verdienen volle steun. Inperken van het autoverkeer is dringend nodig. Een stad dient in de eerste plaats om te wonen en niet om een overvloed aan autoverkeer ruim baan te geven.

En als dit nou eens het enige knelpunt voor de wijk zou zijn... Gaat u vooral ook eens kijken bij de kruising Laan van Clingendael en Benoordenhoutseweg. Daar ligt de Laan van Clingendael in het verlengde van de oprijlaan van Park Clingendael om vervolgens - bijna - dood te lopen op de Benoordenhoutseweg. Of toch, je kan wel degelijk naar de overkant. Zelfs ligt er een zebrapad en staan daar verkeerslichten. Want aan de andere kant ligt een oud bruggetje richting Haagse Bos. Dat ziet er reuze uitnodigend uit ! Er passeren dan ook dagelijks veel meer voetgangers en fietsers dan je op eerste gezicht zou vermoeden. Maar, er zijn ook dranghekken geplaatst. Want je ziet direct: een rotplek om over te steken. Ook omdat vrijwel geen auto zich aan de geldende maximum snelheid van 50 kilometer per uur houdt. Kan hier eenvoudig een verbetering gemaakt worden? Natuurlijk kan dat. Maak om te beginnen de oversteekplaats veel breder en beter zichtbaar op het wegdek en in de weginrichting. Stadsbestuur hoort te zorgen voor goed, gezond en veilig wonen, en niet om een paar ongeduldige mensen een paar minuten sneller thuis te laten komen.

Deze twee 'oversteekplaatsen' zijn de belangrijkste ontsluitingsroutes voor fietsers en voetgangers richting stad en station. Oversteken op eigen risico! Elke dag opnieuw de ervaring van een 'wild-oversteekplaats'. In beide gevallen kan zonder grote ingrepen de situatie mooi worden verbeterd.

Onze stadsdeeldirecteur mevrouw Lootsma heeft afgelopen jaar op de ALV van onze wijkvereniging voorgesteld om in gesprek te gaan over verkeersknelpunten in de wijk. Het stadsbestuur staat stevig in het krijt bij de wijk Uilennest na het opheffen van de buslijn 30. Zij is daarom ongetwijfeld zeer betrokken bij de verkeersknelpunten in onze wijk. Niets doen is geen optie.