De Wijkvereniging Benoordenhout, de Stichting Wijkbelangen Uilennest, de Verenigde bewoners van Alkemadelaan 70 t/m 116 en Tuinvereniging Clingendael  zijn als belanghebbenden betrokken bij de herontwikkeling van het ANWB terrein.

Wij zijn trots op onze wijk en hebben het beste voor met onze wijk en de huidige en toekomstige bewoners. Daarom zien wij graag een kwalitatief hoogwaardige invulling van de huidige ANWB locatie, die bijdraagt aan de leefbaarheid van onze wijk en aan het genieten van Park Clingendael.

Wij, de belanghebbenden, waren op 26 oktober 2020 uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst ten behoeve van de start van het participatieproces voor de herontwikkeling van de ANWB-locatie. Dit participatieproces wordt georganiseerd door De Wijde Blik in opdracht van de ABB Bouwgroep. Wij onderstrepen het grote belang van participatie in een eerlijk en transparant proces om te komen tot gedragen oplossingen.

Ten aanzien van deze eerste bijeenkomst merken wij op dat er helaas geen voorinformatie was verstrekt op basis waarvan wij ons hadden kunnen voorbereiden. Dit komt de start van een participatieproces niet ten goede.
Het ontbrak tijdens de bijeenkomst aan voldoende tijd om gezamenlijk discussie te voeren over elkaars uitganspunten en drijfveren. Juist dit punt vinden wij zo belangrijk aangezien hiermee wederzijds betrokkenheid wordt verkregen.

De getoonde visiepresentatie borduurt voort op een eerdere visie en staat haaks op wat wij in samenwerking met ABB trachten te bereiken. Het voorgestelde bouwvolume is in het geheel niet passend bij de omgeving van onze wijk, niet passend bij de overgang van stad naar buitengebied en ook niet passend bij de Rotonde en het hoofdgebouw A als Rijksmonumenten. De visie staat op gespannen voet met het behoud en versterking van het groene karakter en biedt op deze wijze ingevuld geen toegang tot het prachtige Clingendael, maar vormt een overduidelijke barrière. Hoogtes van 45 meter (1.5 zo hoog als de huidige gebouwen) zijn in de groene wijk Benoordenhout met markante en mooie laagbouw buitensporig en niet gewenst. Ook de geplande toename met 570 woningen zal voor de verkeersontsluiting en de doorgaande verkeersverbindingen in de gemeente Den Haag desastreuze gevolgen hebben.

Ten laatste merken wij op dat niet alle besproken informatie juist bleek te zijn (o.a. bouwvolume met een voorgestelde toename van 22%, aantal woningen van 425 tot 570, opzet/conclusies eerste verkeersonderzoek met bijvoorbeeld een volledige kantoorbezetting als uitgangspunt voor een fictieve vergelijking). Helaas draagt dit niet bij aan het vertrouwen in een gedragen uitkomst van het participatieproces.

Ons voorstel

Belanghebbenden hebben aangegeven graag bereid te zijn met ABB tot een voor alle partijen aantrekkelijk en gedragen voorstel voor herontwikkeling van het ANWB terrein te komen. De gemeente Wassenaar, de gemeente Den Haag, en de ANWB zijn hierbij belangrijke partners. Daarnaast is de Provincie Zuid-Holland in deze een belangrijke partij. Als aanjager van de versterking van de landgoederenzone in haar gebied besteedt de Provincie al jaren veel geld aan behoud en versterking van het groene karakter.

1 Tuinvereniging Clingendael is een actieve tuinvereniging die met 40 leden tuiniert op een eigen locatie in Clingendael direct aan op de achterzijde van het ANWB-kantoor en het naastgelegen terrein van de Koninklijke Marechaussee.
De bewoners van Alkemadelaan 70 t/m 116 wonen direct tegenover het huidige ANWB-terrein aan de van Alkemadelaan. Stichting Wijkbelangen Uilennest vertegenwoordigt de bewoners in de wijk Uilennest, direct gelegen tegenover het huidige ANWB-terrein aan de Wassenaarseweg.

De Wijkvereniging Benoordenhout behartigt de algemene belangen van alle bewoners in de gehele wijk Benoordenhout.

1

Gezien het bovenstaande bieden wij u middels dit schrijven onze uitgangspunten aan voor de herontwikkeling van het ANWB-complex Van Alkemadelaan te Den Haag.

Wij stellen voor onze uitgangspunten als startpunt te hanteren voor het participatieproces ten behoeve van de herontwikkeling van het ANWB terrein door ABB. Daarnaast zullen wij met iedere voornoemde partij individueel het gesprek aangaan om drijfveren en uitgangspunten met elkaar te bespreken. Onze uitgangspunten zijn daarnaast medebepalend voor onder andere:

  1. (1)  het opstellen van een herziene startnotitie door de gemeente Wassenaar voor de herbestemming

  2. (2)  de planvorming voor de herontwikkeling van het ANWB-terrein door ABB

  3. (3)  besluitvorming t.b.v. vergunningen

  4. (4)  het sloop- en bouwproces

Graag herhalen wij dat het ons doel is om uiteindelijk met elkaar tot een aantrekkelijk en gedragen voorstel te komen. Een voorstel waarbij alle partijen trots kunnen zijn op het proces dat is doorlopen en het bijbehorende resultaat.

Onze uitgangspunten

Onze uitgangspunten zijn onderverdeeld in 6 thema’s, waarbij per thema tussen haakjes de kernboodschap is weergegeven.

1. Proces (overeenstemming is de basis)

  1. Een herontwikkeling van het ANWB-terrein met woningbouw in een volume dat inpasbaar is in de wijk en de omgeving wordt positief ontvangen. De vraag naar nieuwe woningen enerzijds en de huidige leegstand anderzijds vormen een goede basis voor herontwikkeling

  2. Het huidige bouwvolume is voortgekomen uit een kantoorbehoefte. Indien de kantoorbestemming wordt verlaten dan is het behoud van het bestaande bouwvolume geen gegeven, laat staan het verhogen daarvan.

  3. De herontwikkeling van het ANWB-terrein vindt plaats op basis van overeenstemming tussen initiatiefnemer en belanghebbenden vanuit de omgeving

  4. Ten behoeve van de nieuwe Startnotitie dient een Leefbaarheids Effect Rapportage (LER) te worden opgesteld. Ook andere relevante onderzoeken (zoals effecten op flora en fauna, stikstof, verkeersontsluiting, etc.) zijn voor een zorgvuldig proces en een adequate nieuwe Startnotitie noodzakelijk.

2. (Her)ontwikkeling bebouwing (maximaal 250 woningen, laagbouw aan de randen en bouwhoogte maximaal de hoogte van het rijksmonumentale ANWB kantoor)

  1. Aantal huishoudens: maximaal de eerder geplande 250 woningen (Q&A website gemeente Wassenaar)

  2. Bouwvolume: het bestaande volume van het ANWB-complex staat niet in verhouding tot de bestaande woondichtheden in Benoordenhout en de cultuurhistorische waarde van park Clingendael. Er dient een

    correctie te worden doorgevoerd om het bestaande contrast met bestaande bebouwing en park te

    vereffenen

  3. Rooilijn: een goede afstand van bebouwing ten opzichte van de wegen van Alkemadelaan en

    Wassenaarseweg. Hierbij dezelfde maatstaven toepassen voor afstand tussen weg en gebouw zoals

    toegepast bij de naastgelegen Beatrix kazerne

  4. Parkzijde Tuinvereniging Clingendael: Een vrije niet bebouwde strook van ten minste 25 meter vanaf de

    erfafscheiding tussen Tuinverenging Clingendael en het ANWB terrein tot aan de nieuwe (her)ontwikkelingen. Reduceren huidige schaduwwerking en voor overlast zorgende windcirculatie bij tuinvereniging. Sterke reductie van huidige hoogte van bebouwing grenzend aan de tuinvereniging

  5. Bouwhoogte: lager dan de hoogte van het rijksmonumentale ANWB-kantoor. Aan de zijde van de van Alkemadelaan geen nieuwbouw hoger dan de naastgelegen Beatrix kazerne

  6. Rotondegebouw: geen horeca, grootwinkelbedrijven, supermarkt, avondwinkels, fitness/sport. Indien buurtvoorzieningen: mogelijkheden voor exposities (landgoederen, (podium)kunst, buurtvereniging, natuurvereniging AVN, etc.)

  7. Architectuur: bakstenen gebouwen in dezelfde kleur en patroon als de architectuur van het Rijksmonument (gebouwen A en R) en passend bij de uitstraling van de wijk

  8. Beschermd stadsgezicht Benoordenhout: onderzoek opstellen naar toetsingscriteria

  9. Het overgangsgebied van stad naar buitengebied dient te worden gerespecteerd

2

  1. ReducerenaantastingcultuurhistorischkarakterparkClingendael.Ditbetekentdattenaanzienvande herontwikkeling van bebouwing grenzend aan de tuinvereniging, een gedeelte zal moeten worden weggehaald

  2. Energieneutraliteit:inventarisatieduurzaamheidscriteriarijksmonumentennieuwbouw

  3. Uniekekansvoortoepassenvanbodemenergiedoorbenuttenvanaardwarmtevoordeverwarmingvan

    huizen en kantoren in (deel van) Benoordenhout. Benutten ervaringen van Shell met geothermie in de experimenteerwoning Van Alkemadelaan 98. Zie ook lopende onderzoeken van de Stichting Duursaam Benoordenhout (zie https://duursaambenoordenhout.nl/).

3. Verkeersdruk na herontwikkeling (geen verhoging verkeersdruk)

  1. Geen verhoging van de verkeersdruk voor de wijk en de directe omgeving (zie ook Stedenbouwkundig Kader 30/08/2018 p. 21) vergeleken met de eerdere peildatum van 2018.Opstellen van een nieuw verkeerscirculatieplan, overleg over opstellen van uitgangspunten

  2. OV: ontsluiting Benoordenhout is zeer zwak, inzet op goede aansluiting openbaar vervoer (bushaltes bij ingang)

  3. De huidige verkeerstroom van en naar het ANWB-hoofdkantoor gaat nu nog in tegengestelde richting t.o.v. de verkeersstroom van de bewoners. De toekomstige bewoners zullen echter vergelijkbare verkeersbewegingen maken als de huidige bewoners

  4. Ontsluiting terrein via bestaande twee ontsluitingen (toegang Van Alkemadelaan en toe- en uitgang via de Wassenaarseweg)

  5. Parkeergelegenheid voor nieuwe gebruik volledig op het eigen terrein. Voor parkeren gelden als normen woning etage sociaal: 1,0-1,8 pp/wo, woning etage koop (midden): 1,2-2,0 pp/wo woning etage koop (duur): 1,3-2,1 pp/wo (conform de eerder opgestelde startnotitie)

  6. Eventueel: aanbieden parkeerfaciliteiten aan omwonenden: bijvoorbeeld e-laden.

4. Gevolgen voor ecologie (geen toename gebruiksdruk)

1. Respecteren ecologische waarden park. Door toename omwonenden ontstaat onherroepelijk een verhoogde gebruiksdruk op het park en ecologische waarden. Reële compensatie nodig voor verhoogde gebruiksdruk.

5. Bouwfase (klimaatneutraal- en energieneutraal)

  1. Inventarisatie mogelijke schadelijk effecten verbouwing, waaronder scheurrisico door bouwtrillingen

  2. Duurzaamheidseisen sloop & bouwproces (in het bijzonder minimale CO2 en stikstofuitstoot, efficiënt en

    zo beperkt mogelijke duur van het sloop & bouwproces plus minimalisatie vrachtverkeer tijdens de bouw); volgen van overeenkomst zoals gesloten tussen ministerie van IenW met RWS dat alle aanbestedingen klimaat- en energie-neutraal zijn, rapportage over de CO2-uitstoot tijdens het bouwproces

  3. Afspraken over structurele communicatie tijdens bouw, actualiseren planning en te verwachtte overlast.

  4. Afspraken over compensatie bij ontstane schade aan eigendom

6. Overig (sociale koopwoningen en voldoende voorzieningen)

  1. Heroverweging van het percentage sociale woningbouw. Alternatief: sociale koop, aangezien dit meer is gericht op de middeninkomens. Dit is een doelgroep die momenteel grote moeite heeft met het vinden van woonruimte in de stad. Terwijl zij hier wel vaak werken. Interessant om eens te kijken naar een dergelijk initiatief in Zaanstad

  2. Voorzieningenniveau: aandacht van de gemeentebestuur Wassenaar en Den Haag voor voldoende voorzieningen nieuwe bewoners (voorbeeld: parkeren bij winkels en scholen).

Wij gaan ervan uit dat wij zorgvuldig betrokken blijven bij de verdere ontwikkeling van de plan- en besluitvorming rondom de herontwikkeling van het ANBW-terrein en dat daarbij bovenstaande uitgangspunten zullen worden gehanteerd. Graag gaan wij met u verder in gesprek om gezamenlijk het participatieproces te doorlopen en te komen tot een voor alle partijen gedragen, passend en kwalitatief hoogwaardige oplossing.

De Wijkvereniging Benoordenhout, de Stichting Wijkbelangen Uilennest, de Verenigde bewoners van Alkemadelaan 70 t/m 116 en Tuinvereniging Clingendael  zijn als belanghebbenden betrokken bij de herontwikkeling van het ANWB terrein.

Wij zijn trots op onze wijk en hebben het beste voor met onze wijk en de huidige en toekomstige bewoners. Daarom zien wij graag een kwalitatief hoogwaardige invulling van de huidige ANWB locatie, die bijdraagt aan de leefbaarheid van onze wijk en aan het genieten van Park Clingendael.

Wij, de belanghebbenden, waren op 26 oktober 2020 uitgenodigd voor een eerste bijeenkomst ten behoeve van de start van het participatieproces voor de herontwikkeling van de ANWB-locatie. Dit participatieproces wordt georganiseerd door De Wijde Blik in opdracht van de ABB Bouwgroep. Wij onderstrepen het grote belang van participatie in een eerlijk en transparant proces om te komen tot gedragen oplossingen.

Ten aanzien van deze eerste bijeenkomst merken wij op dat er helaas geen voorinformatie was verstrekt op basis waarvan wij ons hadden kunnen voorbereiden. Dit komt de start van een participatieproces niet ten goede.
Het ontbrak tijdens de bijeenkomst aan voldoende tijd om gezamenlijk discussie te voeren over elkaars uitganspunten en drijfveren. Juist dit punt vinden wij zo belangrijk aangezien hiermee wederzijds betrokkenheid wordt verkregen.

De getoonde visiepresentatie borduurt voort op een eerdere visie en staat haaks op wat wij in samenwerking met ABB trachten te bereiken. Het voorgestelde bouwvolume is in het geheel niet passend bij de omgeving van onze wijk, niet passend bij de overgang van stad naar buitengebied en ook niet passend bij de Rotonde en het hoofdgebouw A als Rijksmonumenten. De visie staat op gespannen voet met het behoud en versterking van het groene karakter en biedt op deze wijze ingevuld geen toegang tot het prachtige Clingendael, maar vormt een overduidelijke barrière. Hoogtes van 45 meter (1.5 zo hoog als de huidige gebouwen) zijn in de groene wijk Benoordenhout met markante en mooie laagbouw buitensporig en niet gewenst. Ook de geplande toename met 570 woningen zal voor de verkeersontsluiting en de doorgaande verkeersverbindingen in de gemeente Den Haag desastreuze gevolgen hebben.

Ten laatste merken wij op dat niet alle besproken informatie juist bleek te zijn (o.a. bouwvolume met een voorgestelde toename van 22%, aantal woningen van 425 tot 570, opzet/conclusies eerste verkeersonderzoek met bijvoorbeeld een volledige kantoorbezetting als uitgangspunt voor een fictieve vergelijking). Helaas draagt dit niet bij aan het vertrouwen in een gedragen uitkomst van het participatieproces.

Ons voorstel

Belanghebbenden hebben aangegeven graag bereid te zijn met ABB tot een voor alle partijen aantrekkelijk en gedragen voorstel voor herontwikkeling van het ANWB terrein te komen. De gemeente Wassenaar, de gemeente Den Haag, en de ANWB zijn hierbij belangrijke partners. Daarnaast is de Provincie Zuid-Holland in deze een belangrijke partij. Als aanjager van de versterking van de landgoederenzone in haar gebied besteedt de Provincie al jaren veel geld aan behoud en versterking van het groene karakter.

1 Tuinvereniging Clingendael is een actieve tuinvereniging die met 40 leden tuiniert op een eigen locatie in Clingendael direct aan op de achterzijde van het ANWB-kantoor en het naastgelegen terrein van de Koninklijke Marechaussee.
De bewoners van Alkemadelaan 70 t/m 116 wonen direct tegenover het huidige ANWB-terrein aan de van Alkemadelaan. Stichting Wijkbelangen Uilennest vertegenwoordigt de bewoners in de wijk Uilennest, direct gelegen tegenover het huidige ANWB-terrein aan de Wassenaarseweg.

De Wijkvereniging Benoordenhout behartigt de algemene belangen van alle bewoners in de gehele wijk Benoordenhout.

1

Gezien het bovenstaande bieden wij u middels dit schrijven onze uitgangspunten aan voor de herontwikkeling van het ANWB-complex Van Alkemadelaan te Den Haag.

Wij stellen voor onze uitgangspunten als startpunt te hanteren voor het participatieproces ten behoeve van de herontwikkeling van het ANWB terrein door ABB. Daarnaast zullen wij met iedere voornoemde partij individueel het gesprek aangaan om drijfveren en uitgangspunten met elkaar te bespreken. Onze uitgangspunten zijn daarnaast medebepalend voor onder andere:

  1. (1)  het opstellen van een herziene startnotitie door de gemeente Wassenaar voor de herbestemming

  2. (2)  de planvorming voor de herontwikkeling van het ANWB-terrein door ABB

  3. (3)  besluitvorming t.b.v. vergunningen

  4. (4)  het sloop- en bouwproces

Graag herhalen wij dat het ons doel is om uiteindelijk met elkaar tot een aantrekkelijk en gedragen voorstel te komen. Een voorstel waarbij alle partijen trots kunnen zijn op het proces dat is doorlopen en het bijbehorende resultaat.

Onze uitgangspunten

Onze uitgangspunten zijn onderverdeeld in 6 thema’s, waarbij per thema tussen haakjes de kernboodschap is weergegeven.

1. Proces (overeenstemming is de basis)

  1. Een herontwikkeling van het ANWB-terrein met woningbouw in een volume dat inpasbaar is in de wijk en de omgeving wordt positief ontvangen. De vraag naar nieuwe woningen enerzijds en de huidige leegstand anderzijds vormen een goede basis voor herontwikkeling

  2. Het huidige bouwvolume is voortgekomen uit een kantoorbehoefte. Indien de kantoorbestemming wordt verlaten dan is het behoud van het bestaande bouwvolume geen gegeven, laat staan het verhogen daarvan.

  3. De herontwikkeling van het ANWB-terrein vindt plaats op basis van overeenstemming tussen initiatiefnemer en belanghebbenden vanuit de omgeving

  4. Ten behoeve van de nieuwe Startnotitie dient een Leefbaarheids Effect Rapportage (LER) te worden opgesteld. Ook andere relevante onderzoeken (zoals effecten op flora en fauna, stikstof, verkeersontsluiting, etc.) zijn voor een zorgvuldig proces en een adequate nieuwe Startnotitie noodzakelijk.

2. (Her)ontwikkeling bebouwing (maximaal 250 woningen, laagbouw aan de randen en bouwhoogte maximaal de hoogte van het rijksmonumentale ANWB kantoor)

  1. Aantal huishoudens: maximaal de eerder geplande 250 woningen (Q&A website gemeente Wassenaar)

  2. Bouwvolume: het bestaande volume van het ANWB-complex staat niet in verhouding tot de bestaande woondichtheden in Benoordenhout en de cultuurhistorische waarde van park Clingendael. Er dient een

    correctie te worden doorgevoerd om het bestaande contrast met bestaande bebouwing en park te

    vereffenen

  3. Rooilijn: een goede afstand van bebouwing ten opzichte van de wegen van Alkemadelaan en

    Wassenaarseweg. Hierbij dezelfde maatstaven toepassen voor afstand tussen weg en gebouw zoals

    toegepast bij de naastgelegen Beatrix kazerne

  4. Parkzijde Tuinvereniging Clingendael: Een vrije niet bebouwde strook van ten minste 25 meter vanaf de

    erfafscheiding tussen Tuinverenging Clingendael en het ANWB terrein tot aan de nieuwe (her)ontwikkelingen. Reduceren huidige schaduwwerking en voor overlast zorgende windcirculatie bij tuinvereniging. Sterke reductie van huidige hoogte van bebouwing grenzend aan de tuinvereniging

  5. Bouwhoogte: lager dan de hoogte van het rijksmonumentale ANWB-kantoor. Aan de zijde van de van Alkemadelaan geen nieuwbouw hoger dan de naastgelegen Beatrix kazerne

  6. Rotondegebouw: geen horeca, grootwinkelbedrijven, supermarkt, avondwinkels, fitness/sport. Indien buurtvoorzieningen: mogelijkheden voor exposities (landgoederen, (podium)kunst, buurtvereniging, natuurvereniging AVN, etc.)

  7. Architectuur: bakstenen gebouwen in dezelfde kleur en patroon als de architectuur van het Rijksmonument (gebouwen A en R) en passend bij de uitstraling van de wijk

  8. Beschermd stadsgezicht Benoordenhout: onderzoek opstellen naar toetsingscriteria

  9. Het overgangsgebied van stad naar buitengebied dient te worden gerespecteerd

2

  1. ReducerenaantastingcultuurhistorischkarakterparkClingendael.Ditbetekentdattenaanzienvande herontwikkeling van bebouwing grenzend aan de tuinvereniging, een gedeelte zal moeten worden weggehaald

  2. Energieneutraliteit:inventarisatieduurzaamheidscriteriarijksmonumentennieuwbouw

  3. Uniekekansvoortoepassenvanbodemenergiedoorbenuttenvanaardwarmtevoordeverwarmingvan

    huizen en kantoren in (deel van) Benoordenhout. Benutten ervaringen van Shell met geothermie in de experimenteerwoning Van Alkemadelaan 98. Zie ook lopende onderzoeken van de Stichting Duursaam Benoordenhout (zie https://duursaambenoordenhout.nl/).

3. Verkeersdruk na herontwikkeling (geen verhoging verkeersdruk)

  1. Geen verhoging van de verkeersdruk voor de wijk en de directe omgeving (zie ook Stedenbouwkundig Kader 30/08/2018 p. 21) vergeleken met de eerdere peildatum van 2018.Opstellen van een nieuw verkeerscirculatieplan, overleg over opstellen van uitgangspunten

  2. OV: ontsluiting Benoordenhout is zeer zwak, inzet op goede aansluiting openbaar vervoer (bushaltes bij ingang)

  3. De huidige verkeerstroom van en naar het ANWB-hoofdkantoor gaat nu nog in tegengestelde richting t.o.v. de verkeersstroom van de bewoners. De toekomstige bewoners zullen echter vergelijkbare verkeersbewegingen maken als de huidige bewoners

  4. Ontsluiting terrein via bestaande twee ontsluitingen (toegang Van Alkemadelaan en toe- en uitgang via de Wassenaarseweg)

  5. Parkeergelegenheid voor nieuwe gebruik volledig op het eigen terrein. Voor parkeren gelden als normen woning etage sociaal: 1,0-1,8 pp/wo, woning etage koop (midden): 1,2-2,0 pp/wo woning etage koop (duur): 1,3-2,1 pp/wo (conform de eerder opgestelde startnotitie)

  6. Eventueel: aanbieden parkeerfaciliteiten aan omwonenden: bijvoorbeeld e-laden.

4. Gevolgen voor ecologie (geen toename gebruiksdruk)

1. Respecteren ecologische waarden park. Door toename omwonenden ontstaat onherroepelijk een verhoogde gebruiksdruk op het park en ecologische waarden. Reële compensatie nodig voor verhoogde gebruiksdruk.

5. Bouwfase (klimaatneutraal- en energieneutraal)

  1. Inventarisatie mogelijke schadelijk effecten verbouwing, waaronder scheurrisico door bouwtrillingen

  2. Duurzaamheidseisen sloop & bouwproces (in het bijzonder minimale CO2 en stikstofuitstoot, efficiënt en

    zo beperkt mogelijke duur van het sloop & bouwproces plus minimalisatie vrachtverkeer tijdens de bouw); volgen van overeenkomst zoals gesloten tussen ministerie van IenW met RWS dat alle aanbestedingen klimaat- en energie-neutraal zijn, rapportage over de CO2-uitstoot tijdens het bouwproces

  3. Afspraken over structurele communicatie tijdens bouw, actualiseren planning en te verwachtte overlast.

  4. Afspraken over compensatie bij ontstane schade aan eigendom

6. Overig (sociale koopwoningen en voldoende voorzieningen)

  1. Heroverweging van het percentage sociale woningbouw. Alternatief: sociale koop, aangezien dit meer is gericht op de middeninkomens. Dit is een doelgroep die momenteel grote moeite heeft met het vinden van woonruimte in de stad. Terwijl zij hier wel vaak werken. Interessant om eens te kijken naar een dergelijk initiatief in Zaanstad

  2. Voorzieningenniveau: aandacht van de gemeentebestuur Wassenaar en Den Haag voor voldoende voorzieningen nieuwe bewoners (voorbeeld: parkeren bij winkels en scholen).

Wij gaan ervan uit dat wij zorgvuldig betrokken blijven bij de verdere ontwikkeling van de plan- en besluitvorming rondom de herontwikkeling van het ANBW-terrein en dat daarbij bovenstaande uitgangspunten zullen worden gehanteerd. Graag gaan wij met u verder in gesprek om gezamenlijk het participatieproces te doorlopen en te komen tot een voor alle partijen gedragen, passend en kwalitatief hoogwaardige oplossing.